Ol49

Parowóz osobowy serii Ol49

Najwięcej stacjonujących w Wolsztynie parowozów należy do serii Ol49. Jest to polska konstrukcja parowozu osobowego z 1949 roku. Parowozy te zastąpiły wysłużone Ok1 i Ol12 na liniach drugorzędnych. Parowóz ten ma mały nacisk na oś, co spowodowało, że stał się niezastąpiony na liniach o kiepskiej nawierzchni. Tender też jest polskiej konstrukcji i nosi oznaczenie 25D49. Wadą tego parowozu jest natomiast mała średnica cylindrów, co powoduje, że maszyna ma małe przyśpieszenie i jest dość słaba nie nadaje się do ciężkich pociągów pasażerskich. Tu w Wolsztynie jest jednak niezastąpiona. Ogółem w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano łącznie 115 sztuk tych maszyn. w Wolsztynie codziennie przy prowadzeniu pociągów pasażerskich możemy zobaczyć parowozy o numerach: 7, 23, 59, 69. Jest to zarazem największe skupisko tych maszyn na PKP. Parowozy Ol49-60 (nr fabr. 3171, r.bud. 1953) oraz Ol49-85 (nr fabr. 3130, r.bud. 1953) zostały sprowadzone w roku ubiegłym z parowozowni w Choszcznie i ustawione na terenie skansenu jako pomniki techniki.

Spis parowozów osobowych serii Ol49 stacjonujących w Wolsztynie

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Ol49-7 Fablok – Chrzanów 2609/1951 Wolsztyn – parowozownia Czynny
Ol49-23 Fablok – Chrzanów 2625/1952 Wolsztyn – parowozownia Czynny, czasowo wyłączony z eksploatacji Oczekuje naprawy
Ol49-59 Fablok – Chrzanów 3170/1953 Wolsztyn Czynny
Ol49-60 Fablok – Chrzanów 3171/1953 Wolsztyn – stacja Nieczynny
Ol49-69 Fablok – Chrzanów 3180/1953 Wolsztyn – parowozownia Czynny, czasowo wyłączony z eksploatacji Oczekuje naprawy; ex Ol49-99
Ol49-85 Fablok – Chrzanów 3183/1953 Wolsztyn – stacja Nieczynny
Ol49-99 Fablok – Chrzanów 3211/1954 Gniezno Nieczynny
Ol49-111 Fablok – Chrzanów 4073/1953 Leszno – lokomotywownia Czynny, czasowo wyłączony z eksploatacji Trwa naprawa główna z wymianą skrzyni ogniowej

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ol49

Parowóz Ol49
Układ osi 1-3-1
Średnica cylindra / skok tłoka 500/630 mm
Średnica kół napędnych 1750 mm
Rozstaw osi skrajnych 17275 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 20675 mm
Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu 3,70 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 162,90 m2
Max nacisk osi na szyny 17,0 t
Masa parowozu próżnego 100,1 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 144,9 t
Siła pociągowa 9600 kG
Moc 1265 kM
Prędkość maksymalna 100 km/h
Tender 25D49
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 25,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 12,0 t
Masa tendra próżnego 25,0 t
Masa w stanie służbowym 62,0 t