TKt48

Parowozy tendrzaki serii TKt48

W 1948 roku został skonstruowany w Polsce parowóz Tkt48. Produkowany był w latach 1950-57. Jest to tzw. „tendrzak”, który może z jednakową szybkością poruszać się w obu kierunkach. Dlatego używany jest chętnie na liniach lokalnych, gdzie często nie ma obrotnic na stacjach zwrotnych. Jest to bardzo udana konstrukcja, posiada dużą średnicę cylindrów, co sprawia, że charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami tradycyjnymi, przede wszystkim szybkim rozruchem. Choć parowóz ten został pomyślany dla ruchu towarowego, dzięki swej maksymalnej szybkości 80 km/h może doskonale pracować przy przewozach osobowych.

Stacjonujący w Wolsztynie Tkt48-143 zbudowany został w 1956 roku w Chrzanowie, w fabryce lokomotyw, która wówczas nosiła imię Feliksa Dzierżyńskiego. Ma numer fabryczny 4733. Służbę pełnił w Lokomotywowni Nasielsk, a od stycznia 1990 roku znajduje się w Wolsztynie. Używany był do prowadzenia pociągów osobowych i towarowych oraz przy pracy manewrowej stacji. W parowozowni znajduje się też drugi egzemplarz tego parowozu o nr 147 (nr fabr. 4737) ustawiony jako pomnik na stacji Wolsztyn.

Spis parowozów tendrzaków serii TKt48 stacjonujących w Wolsztynie

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
TKt48-143 Fablok – Chrzanów 4733/1956 Wolsztyn – stacja Nieczynny
TKt48-147 Fablok – Chrzanów 4737/1956 Wolsztyn – stacja Nieczynny

Podstawowe dane techniczne parowozów serii TKt48

Parowóz Tkt48
Układ osi 1-4-1
Średnica cylindra / skok tłoka 500/700 mm
Średnica kół napędnych 1450 mm
Rozstaw osi skrajnych 10400 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 14200 mm
Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu 2,97 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 123,10 m2
Max nacisk osi na szyny 16,8 t
Masa parowozu próżnego 78,0 t
Masa w stanie służbowym 98,0 t
Siła pociągowa 13120 kG
Moc 1010 kM
Prędkość maksymalna 80 km/h
Pojemność skrzyni wodnej 10,3 m3
Pojemność skrzyni węglowej 6,0 t