Tr5

Parowóz towarowy serii Tr5

Parowóz Tr5-65 trafił do Wolsztyna 3 maja 2002 roku z parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Wykorzystywany jest przede wszystkim do prowadzenia pociągów specjalnych. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel i ma numer fabryczny 8961. Po Drugiej Wojnie Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy te zakończyły pracę pod koniec lat 60 tak, a na PKP został tylko Tr5-65, który jest obecnie jedynym czynny egzemplarz tej serii w całej Europie! Po 22 letniej „odstawce” parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku stacjonował w Jaworzynie Śląskiej a obecnie w Wolsztynie.

Dane parowozu Tr5-65

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Tr5-65 Orenstein & Koppel 8961/1921 Wolsztyn – parowozownia Czynny, czasowo wyłączony z eksploatacji oczekuje naprawy – ex DRG 56.2 DRG 56 511

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Tr5

Parowóz Tr5
Układ osi 1-4-0
Średnica cylindra / skok tłoka 600/660 mm
Średnica kół napędnych 1350 mm
Rozstaw osi skrajnych 14935 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 18296 mm
Ciśnienie w kotle 1,4 Mpa
Powierzchnia rusztu 2,66 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 146,20 m2
Max nacisk osi na szyny 16,2 t
Masa parowozu próżnego 90,3 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 120,1 t
Siła pociągowa 10950 kG
Moc 795 kM
Prędkość maksymalna 70 km/h
Tender 17C1
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 16,5 m3
Pojemność skrzyni węglowej 7,0 t
Masa tendra próżnego 22,0 t
Masa w stanie służbowym 45,5 t