Ty1

Parowóz towarowy serii Ty1

Ciężki parowóz towarowy serii G12 później noszący oznaczenie BR 58 stanowił pierwszą znormalizowaną serię niemiecką. Był budowany w latach 1917-1921 w liczbie 1158 szt. Ten 3-cylindrowy parowóz posiadał kocioł dwudzwonowy o średnicy 1800 mm i nadprężności pary 14 Atm. Trzeci cylinder – silnik napędzał poprzez wykorbienie środkową oś parowozu.Masa służbowa parowozu wynosiła 94 tony a szybkość maksymalna 65 km/h. Na PKP parowozy te nosiły oznaczenie Ty1. Jeden z nich o nr Ty1-76 znajduje się w tutejszym Skansenie Parowozów. Został on wyprodukowany w 1919 roku w Fabryce Linke-Hofmann dla KPEV za nr fabr. 1866. Pierwotnie posiadał oznaczenie G12 „Elberfeld 5562”. Później nosił na kolejach PKP oznaczenie Ty1-76. Jego przebieg służby po wojnie na PKP był następujący: w 1946r. przekazany został z Katowic do Poznania, następnie trafił do Jarocina, od 1953r. stacjonował w Wągrowcu, Zbąszynku, Gnieźnie. W 1961r. w parowozowni Gniezno zakończył służbę i został wycofany z eksploatacji. W 1994r. trafił do Parowozowni Wolsztyn, gdzie został poddany odbudowie i wzbogacil kolekcję tutejszego Skansenu jako „zimny eksponat”.

Dane parowozu Ty1-76

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Ty1-76 Linke – Hoffmann 1866/1919 Wolsztyn – parowozownia Nieczynny ex KPEV G12, ex 5562 Elberfeld, ex DRB 58 1297

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty1

Parowóz Ty1
Układ osi 1-5-0
Średnica cylindra / skok tłoka 570/660 mm
Średnica kół napędnych 1400 mm
Rozstaw osi skrajnych 15395 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 18495 mm
Ciśnienie w kotle 1,4 Mpa
Powierzchnia rusztu 3,90 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 191,46 m2
Max nacisk osi na szyny 16,7 t
Masa parowozu próżnego 106,9 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 141,3 t
Siła pociągowa 17030 kG
Moc 1300 kM
Prędkość maksymalna 65 km/h
Tender 20C1
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 20,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 6,0 t
Masa tendra próżnego 19,6 t
Masa w stanie służbowym 45,6 t