Ty2

Parowozy towarowe serii Ty2/42

Niemiecka seria Ty2 była przeznaczona dla obsługi frontu wschodniego. Była to pierwsza w historii konstrukcja, gdzie wykorzystano produkcję seryjną i części znormalizowane. W latach 1942-1945 zbudowano prawie 6000 sztuk tych parowozów. Były one wyposażone w typowy, beczkowy tender uproszczonej konstrukcji typu 32D43 o pojemności skrzyni wodnej 32 m³. Przy nadprężności pary w kotle 16 Atmosfer i małym nacisku na oś. Parowozy tej serii mogły osiągnąć prędkość do 80 km/h. Parowóz Ty2-406 jest jedynym parowozem tej serii, który znajduje się w Parowozowni Wolsztyn. Ma numer fabryczny 13821 i został wyprodukowany w firmie MBA w Sosnowcu w 1943 roku. Na kolejach niemieckich nosił oznaczenie 52 4770. Służył w parowozowniach w Jarocinie, Gnieźnie, a od kwietnia 1989 roku stacjonuje w Wolsztynie. W parowozowni Wolsztyn znajduje się też pokrewna konstrukcja parowozowa Ty42 o numerze 148. Budowana ona była w latach 1945-1946 w polskich fabrykach lokomotyw z nie zmontowanych części parowozów Ty2 pozostawionych przez Niemców. Zmontowano ogółem 150 sztuk tych maszyn. Ty42-148 jest ostatnim z czterech egzemplarzy tej serii jakie były użytkowane w Parowozowni Wolsztyn. Został zbudowany w roku 1946 w Chrzanowie w tamtejszej fabryce lokomotyw. Jest używany do prowadzenia lokalnych pociągów towarowych i przy pracy manewrowej. W parowozowni znajduje się też ustawiony jako pomnik parowóz Ty2-1298, który został tu sprowadzony z lokomotywowni w Choszcznie.

Spis parowozów towarowych serii Ty2/42 stacjonujących w Wolsztynie

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Ty2-406 Orenstein & Koppel 13821/1943 Wolsztyn – stacja Nieczynny ex DRG 52 4770
Ty2-1086 Orenstein & Koppel 14327/1944 Leszno – lokomotywownia Czynny, czasowo wyłączony z eksploatacji grzejka w lokomotywowni w Lesznie
Ty2-1298 Jung 11297/1944 Wolsztyn – stacja Nieczynny ex DRG 52 3286
Ty42-148 Fablok – Chrzanów 1647/1946 Wolsztyn – stacja Nieczynny ex DRG 52 4051

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty2/42

Parowóz Ty2/42
Układ osi 1-5-0
Średnica cylindra / skok tłoka 600/660 mm
Średnica kół napędnych 1400 mm
Rozstaw osi skrajnych 19550 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 23430 mm
Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu 3,90 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 177,60 m2
Max nacisk osi na szyny 15,5 t
Masa parowozu próżnego 99,2 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 146,9 t
Siła pociągowa 15760 kG
Moc 1075 kM
Prędkość maksymalna 80 km/h
Tender 30D42/32D43
Średnica kół 930 mm
Pojemność skrzyni wodnej 32,0/30,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 8,0/10,0 t
Masa tendra próżnego 23,1/20,0 t
Masa w stanie służbowym 61,1/62,0 t