Ty45

Parowóz towarowy serii Ty45

Parowóz serii Ty45 jest parowozem polskiej konstrukcji, opartej na przedwojennych polskich planach maszyn typu Ty37. Budowano je w latach 1946-1951. Stacjonujący w Wolsztynie parowóz Ty45-379 jest ostatnim jaki był czynny z tej serii. Zbudowany został w 1949 roku w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Ma numer fabryczny 1388. Wyposażony jest w tender 32D47, ze skonstruowanym w latach 40-tych automatycznym podajnikiem węgla tzw. „stokerem”. Osiągał prędkość 75 km/h i dzięki temu przydatny był w ruchu towarowym, jak i pasażerskim. Od 1990 roku znajduje się w Wolsztynie gdzie prowadził towarowe pociągi planowe na liniach lokalnych.

Dane parowozu Ty45-379

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Ty45-379 HCP Poznań 1388/1949 Wolsztyn – parowozownia Nieczynny

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty45

Parowóz Ty45
Układ osi 1-5-0
Średnica cylindra / skok tłoka 630/700 mm
Średnica kół napędnych 1450 mm
Rozstaw osi skrajnych 18700 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 22380 mm
Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu 4,55 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 196,85 m2
Max nacisk osi na szyny 17,0 t
Masa parowozu próżnego 111,6 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 163,1 t
Siła pociągowa 18440 kG
Moc 1295 kM
Prędkość maksymalna 75 km/h
Tender 32D47
Średnica kół 960 mm
Pojemność skrzyni wodnej 32,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 12,0 t
Masa tendra próżnego 21,6 t
Masa w stanie służbowym 65,6 t