Ty5

Parowóz towarowy serii Ty5

Znormalizowany parowóz towarowy serii BR 50 był budowany w latach 1939-1944. Ogółem zbudowano we wszystkich fabrykach (także na terenach okupowanych) 3147 sztuk. Parowozy te były budowane na terenie Polski w zakładach HCP w Poznaniu (72 szt.) oraz w Ostrowcu Świętokrzyskim. Był to parowóz o bardzo małym nacisku na oś-15t, co powodowało, że mógł być używany na liniach o słabej nawierzchni . Prowadził po torze poziomym pociągi o masie do 2500 ton z prędkością 40 km/h lub pociągi osobowe o masie do 680 ton z prędkością 80 km/h. Nadprężność pary w kotle wynosiła 16 atmosfer. Parowóz mógł przechodzić łuki o promieniu 140 m. Po wojnie na PKP trafiły 52 sztuki tego typu. Pracowały przede wszystkim na terenie ZDOKP, pod koniec służby w latach 70-tych wszystkie stacjonowały w Poznaniu. Parowóz Ty5-10 został zbudowany w Zakładach Schichau-Elbing (Zamech-Elbląg) w roku 1940 za nr fabrycznym 3413. Na kolejach niemieckich nosił oznaczenie 50 451. Po wojnie trafił do Szczecina, a następnie od 1947 roku stacjonował w Poznaniu. Został wycofany z eksploatacji pod koniec lat 70-tych. W roku 1994 został odbudowany w MD Ostrów i trafił jako zimny eksponat do tutejszego Skansenu Parowozów.

Dane parowozu Ty5-10

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Ty5-10 Schichau – Elbing 3413/1940 Wolsztyn – stacja Nieczynny ex DRG 50 451

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty5

Parowóz Ty5
Układ osi 1-5-0
Średnica cylindra / skok tłoka 600/660 mm
Średnica kół napędnych 1400 mm
Rozstaw osi skrajnych 18890 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 22940 mm
Ciśnienie w kotle 1,6 Mpa
Powierzchnia rusztu 3,90 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 177,60 m2
Max nacisk osi na szyny 15,5 t
Masa parowozu próżnego 104,3 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 140,4 t
Siła pociągowa 15670 kG
Moc 1065 kM
Prędkość maksymalna 80 km/h
Tender 26D5
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 26,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 8,0 t
Masa tendra próżnego 25,5 t
Masa w stanie służbowym 59,5 t