120A

Wagon pasażerski podmiejski 2 klasy typu 120A

Wagony osobowe 2 klasy typu 120A zwane potocznie „bonanzami” przeznaczone były do przewozu osób i bagażu ręcznego na liniach normalnotorowych w regionalnym ruchu krajowym. Skonstruowane w roku 1972, od 1976 roku produkowane we wrocławskiej Państwowej Fabryce Wagonów „Pafawag”, były w Polsce jednymi z najpopularniejszych wagonów pasażerskich spotykanych na lokalnych liniach. Łącznie wyprodukowano ponad 700 sztuk, obecnie czynnych jest zaledwie dziewięć.

Od kwietnia 2019 roku dwa wyprodukowane w latach 1977-78 wagony typu 120A, po kompleksowej modernizacji oraz przywróceniu historycznej malatury, użytkowane są przez Parowozownię Wolsztyn do obsługi przewozów pasażerskich w codziennym ruchu planowym.

Typ wagonu Numer Rodzaj Rok budowy Producent
1. Wagon 2 klasy typu 120A 21-29 343-3 osobowy 1977 Państwowa Fabryka Wagonów „Pafawag” we Wrocławiu
2. Wagon 2 klasy typu 120A 21-29 042-1 osobowy 1978 Państwowa Fabryka Wagonów „Pafawag” we Wrocławiu

Opis techniczny:

Wagon posiada 88 miejsc siedzących. Wnętrze składa się z pomieszczeń: przedziału środkowego (40 miejsc siedzących), dwóch przedziałów skrajnych (po 24 miejsca), wszystkie wyposażone w siedzenia półmiękkie oraz z dwóch przedsionków wejściowych pomiędzy przedziałami pasażerskimi, dwóch przedsionków czołowych i przyległych do nich dwóch przedziałów WC zasilanych wodą z dwóch zbiorników o pojemności po 400 l. Drzwi wejściowe obrotowo-składane z samoczynnie opuszczaną klapą progową, podwójne w każdym z przedsionków, w ścianach czołowych oraz przedziałowe suwane. Okna jednoszybowe, dzielone z opuszczaną górną częścią.

Nadwozie posiada konstrukcję całkowicie spawaną. Szkielet ścian bocznych wykonano z kształtowników giętych oraz profili stalowych o przekroju prostokątnym, szkielet ścian czołowych oraz dachu tylko z kształtowników giętych z blachy. Stronę zewnętrzną ścian stanowi blacha poszyciowa grubości 2 mm, dachu blacha 1,5 mm; stronę wewnętrzną masa głusząca i płyty styropianowe bądź wełna mineralna pokryte sklejką oklejoną tworzywem sztucznym typu unilam. Podwozie konstrukcji całkowicie spawanej. Pudło osadzone na dwóch dwuosiowych wózkach typu 4ANc, zestawy kołowe o średnicy okręgu tocznego 920 mm.

Wagony łączone są ze sobą mostkami przejściowymi obramowanymi wałkami gumowymi w celu zabezpieczenia przechodzenia z wagonu do wagonu.

Wagon wyposażony w hamulec zespolony systemu Oerlikona typu O-PR oraz system ogrzewania autonomicznego, tj. ogrzewanie wodne z zastosowaniem agregatu grzewczego Webasto Thermo 350 z układem grzejników  konwektorowych oraz czterech dmuchaw nawiewnych zabudowanych w przedziałach pasażerskich uruchamianych automatycznie w momencie rozpoczęcia ładowania akumulatorów przez prądnicę wagonową. Wentylacja działa na zasadzie wyciągowo-statycznej przy pomocy wywietrzników dachowych „Kukuck”, które wytwarzają podciśnienie za pomocą ciągu powietrza w czasie jazdy. Oświetlenie podzielone na oświetlenie podstawowe (jarzeniowe) i awaryjne (żarówki). Źródłem energii elektrycznej jest prądnica prądu stałego oraz bateria akumulatorów kwasowych.

Dane techniczne:

Parametr Wartość
Długość ze zderzakami 24 500 mm
Długość pudła 24 200 mm
Szerokość pudła 2 883 mm
Długość ostoi 23 200 mm
Wysokość od główki szyny 4 050 mm
Rozstaw czopów skrętu wózków 17 200 mm
Rozstaw osi wózka 2 500 mm
Średnica kół tocznych 920 mm
Prędkość konstrukcyjna 120 km/h
System hamulca O-PR-A
Zawór rozrządczy Est4f/REL1
Nastawiacz kloców hamulcowych SAB-DRV 3A
Urządzenie zderzakowe Zderzaki o skoku 110 mm
Urządzenie cięgłowe Sprzęg śrubowy z urządzeniem cięgłowym
Źródło energii Prądnica prądu stałego PW-114d-03