120A
Wagon pasażerski podmiejski 2 klasy typu 120A
Wagony osobowe 2 klasy typu 120A zwane potocznie „bonanzami” przeznaczone były do przewozu osób i bagażu ręcznego na liniach normalnotorowych w regionalnym ruchu krajowym. Skonstruowane w roku 1972, od 1976 roku produkowane we wrocławskiej Państwowej Fabryce Wagonów „Pafawag”, były w Polsce jednymi z najpopularniejszych wagonów pasażerskich spotykanych na lokalnych liniach. Łącznie wyprodukowano ponad 700 sztuk, obecnie czynnych jest zaledwie dziewięć.
Od kwietnia 2019 roku dwa wyprodukowane w latach 1977-78 wagony typu 120A, po kompleksowej modernizacji oraz przywróceniu historycznej malatury, użytkowane są przez Parowozownię Wolsztyn do obsługi przewozów pasażerskich w codziennym ruchu planowym.
Typ wagonu | Numer | Rodzaj | Rok budowy | Producent | |
1. | Wagon 2 klasy typu 120A | 21-29 343-3 | osobowy | 1977 | Państwowa Fabryka Wagonów „Pafawag” we Wrocławiu |
2. | Wagon 2 klasy typu 120A | 21-29 042-1 | osobowy | 1978 | Państwowa Fabryka Wagonów „Pafawag” we Wrocławiu |
Opis techniczny:
Wagon posiada 88 miejsc siedzących. Wnętrze składa się z pomieszczeń: przedziału środkowego (40 miejsc siedzących), dwóch przedziałów skrajnych (po 24 miejsca), wszystkie wyposażone w siedzenia półmiękkie oraz z dwóch przedsionków wejściowych pomiędzy przedziałami pasażerskimi, dwóch przedsionków czołowych i przyległych do nich dwóch przedziałów WC zasilanych wodą z dwóch zbiorników o pojemności po 400 l. Drzwi wejściowe obrotowo-składane z samoczynnie opuszczaną klapą progową, podwójne w każdym z przedsionków, w ścianach czołowych oraz przedziałowe suwane. Okna jednoszybowe, dzielone z opuszczaną górną częścią.
Nadwozie posiada konstrukcję całkowicie spawaną. Szkielet ścian bocznych wykonano z kształtowników giętych oraz profili stalowych o przekroju prostokątnym, szkielet ścian czołowych oraz dachu tylko z kształtowników giętych z blachy. Stronę zewnętrzną ścian stanowi blacha poszyciowa grubości 2 mm, dachu blacha 1,5 mm; stronę wewnętrzną masa głusząca i płyty styropianowe bądź wełna mineralna pokryte sklejką oklejoną tworzywem sztucznym typu unilam. Podwozie konstrukcji całkowicie spawanej. Pudło osadzone na dwóch dwuosiowych wózkach typu 4ANc, zestawy kołowe o średnicy okręgu tocznego 920 mm.
Wagony łączone są ze sobą mostkami przejściowymi obramowanymi wałkami gumowymi w celu zabezpieczenia przechodzenia z wagonu do wagonu.
Wagon wyposażony w hamulec zespolony systemu Oerlikona typu O-PR oraz system ogrzewania autonomicznego, tj. ogrzewanie wodne z zastosowaniem agregatu grzewczego Webasto Thermo 350 z układem grzejników konwektorowych oraz czterech dmuchaw nawiewnych zabudowanych w przedziałach pasażerskich uruchamianych automatycznie w momencie rozpoczęcia ładowania akumulatorów przez prądnicę wagonową. Wentylacja działa na zasadzie wyciągowo-statycznej przy pomocy wywietrzników dachowych „Kukuck”, które wytwarzają podciśnienie za pomocą ciągu powietrza w czasie jazdy. Oświetlenie podzielone na oświetlenie podstawowe (jarzeniowe) i awaryjne (żarówki). Źródłem energii elektrycznej jest prądnica prądu stałego oraz bateria akumulatorów kwasowych.

Dane techniczne:
Parametr | Wartość |
Długość ze zderzakami | 24 500 mm |
Długość pudła | 24 200 mm |
Szerokość pudła | 2 883 mm |
Długość ostoi | 23 200 mm |
Wysokość od główki szyny | 4 050 mm |
Rozstaw czopów skrętu wózków | 17 200 mm |
Rozstaw osi wózka | 2 500 mm |
Średnica kół tocznych | 920 mm |
Prędkość konstrukcyjna | 120 km/h |
System hamulca | O-PR-A |
Zawór rozrządczy | Est4f/REL1 |
Nastawiacz kloców hamulcowych | SAB-DRV 3A |
Urządzenie zderzakowe | Zderzaki o skoku 110 mm |
Urządzenie cięgłowe | Sprzęg śrubowy z urządzeniem cięgłowym |
Źródło energii | Prądnica prądu stałego PW-114d-03 |