Ok1
Parowozy osobowe serii Ok1
Parowóz Ok1-359 zbudowany został w zakładach Schwarzkopf w Berlinie w 1917 roku, jest obecnie najstarszym czynnym parowozem na PKP. Nosi numer fabryczny 6388. Na kolejach niemieckich miał oznaczenie 38 2155. Na polskich kolejach służbę rozpoczął po wojnie. Najpierw stacjonował w Toruniu, później w Gnieźnie, Poznaniu , Międzyrzeczu , a od marca 1989 roku znajduje się w Wolsztynie. Posiada typowy dla parowozów pasażerskich układ trzech osi napędnych o dużej średnicy, nadprężność pary w kotle wynosi 12 Atmosfer, a prędkość maksymalna 100 km/h. Parowozy tej serii były budowane w latach 1906-1923 w 13 fabrykach niemieckich. Parowozy Ok1 były przez długie lata podstawowym parowozem na liniach drugorzędnych PKP. Jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji parowozów w historii kolejnictwa. W Wolsztynie znajduje się też drugi egzemplarz tej historycznej maszyny jako pomnik parowóz o nr 322 (nr fabr. 2269, wyprodukowany w 1921 roku w Zakładach Linke-Hoffman).
Spis parowozów osobowych serii Ok1 stacjonujących w Wolsztynie
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Ok1-322 |
Linke – Hoffmann |
2269/1921 |
Wolsztyn – parowozownia |
Nieczynny |
ex KPEV P8, 2580 Hannover, DRB 38 3192 |
Ok1-359 |
Schwartzkopff – Berlin |
6388/1917 |
Wolsztyn – parowozownia |
Nieczynny |
Oczekuje naprawy; ex KPEV P8, 2545 Osten, DRB 382155 |
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ok1
Parowóz |
Ok1 |
Układ osi |
2-3-0 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
575/630 mm |
Średnica kół napędnych |
1750 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
15665 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
18590 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,2 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
2,64 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
143,25 2 |
Max nacisk osi na szyny |
17,7 t |
Masa parowozu próżnego |
94,7 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
129,7 t |
Siła pociągowa |
7760 kG |
Moc |
900 kM |
Prędkość maksymalna |
100 km/h |
Tender |
22D2 |
Średnica kół |
1000 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
21,5 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
7,0 t |
Masa tendra próżnego |
23,0 t |
Masa w stanie służbowym |
51,5 t |