Ok1

 

Parowozy osobowe serii Ok1

Parowóz Ok1-359 zbudowany został w zakładach Schwarzkopf w Berlinie w 1917 roku, jest obecnie najstarszym czynnym parowozem na PKP. Nosi numer fabryczny 6388. Na kolejach niemieckich miał oznaczenie 38 2155. Na polskich kolejach służbę rozpoczął po wojnie. Najpierw stacjonował w Toruniu, później w Gnieźnie, Poznaniu , Międzyrzeczu , a od marca 1989 roku znajduje się w Wolsztynie. Posiada typowy dla parowozów pasażerskich układ trzech osi napędnych o dużej średnicy, nadprężność pary w kotle wynosi 12 Atmosfer, a prędkość maksymalna 100 km/h. Parowozy tej serii były budowane w latach 1906-1923 w 13 fabrykach niemieckich. Parowozy Ok1 były przez długie lata podstawowym parowozem na liniach drugorzędnych PKP. Jest jedną z najbardziej udanych konstrukcji parowozów w historii kolejnictwa. W Wolsztynie znajduje się też drugi egzemplarz tej historycznej maszyny jako pomnik parowóz o nr 322 (nr fabr. 2269, wyprodukowany w 1921 roku w Zakładach Linke-Hoffman).

Spis parowozów osobowych serii Ok1 stacjonujących w Wolsztynie

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Ok1-322 Linke – Hoffmann 2269/1921 Wolsztyn – parowozownia Nieczynny ex KPEV P8, 2580 Hannover, DRB 38 3192
Ok1-359 Schwartzkopff – Berlin 6388/1917 Wolsztyn – parowozownia Nieczynny Oczekuje naprawy; ex KPEV P8, 2545 Osten, DRB 382155

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ok1

Parowóz Ok1
Układ osi 2-3-0
Średnica cylindra / skok tłoka 575/630 mm
Średnica kół napędnych 1750 mm
Rozstaw osi skrajnych 15665 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 18590 mm
Ciśnienie w kotle 1,2 Mpa
Powierzchnia rusztu 2,64 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 143,25 2
Max nacisk osi na szyny 17,7 t
Masa parowozu próżnego 94,7 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 129,7 t
Siła pociągowa 7760 kG
Moc 900 kM
Prędkość maksymalna 100 km/h
Tender 22D2
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 21,5 m3
Pojemność skrzyni węglowej 7,0 t
Masa tendra próżnego 23,0 t
Masa w stanie służbowym 51,5 t
Parowozownia Wolsztyn