Ok22

Parowóz osobowy Ok22

Parowóz serii Ok22 nr 31 pochodzi z 1929 roku. Wzorowany był na niemieckim parowozie serii P8-Ok1. Został skonstruowany w roku 1922. W latach 1923 do 1934 w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano łącznie 185 sztuk tego parowozu. Również tender typu 22D23 jest konstrukcją przedwojenną. Ok22-31 jest ostatnim jaki był czynny, parowozem tej serii jaki istnieje na PKP, posiada on numer fabryczny 238. Stacjonował przedtem w lokomotywowniach: Piotrków Tryb., Bydgoszcz, Częstochowa, a od roku 1987 znajduje się w Wolsztynie, gdzie trafił z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Parowóz ten o charakterystycznej, łatwej do odróżnienia sylwetce z wysoko osadzonym kotłem, osiąga prędkość 100 km/h przy nadprężności pary w kotle 12 Atmosfer.

Spis parowozów osobowych serii Ok22 stacjonujących w Wolsztynie

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Ok22-31 PFLwP – Chrzanów 238/1929 Wolsztyn – parowozownia Nieczynny ex PKP Ok22-51, ex DRB 384536
właściciel: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ok22

Parowóz Ok22
Układ osi 2-3-0
Średnica cylindra / skok tłoka 575/630 mm
Średnica kół napędnych 1750 mm
Rozstaw osi skrajnych 15768 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 18940 mm
Ciśnienie w kotle 1,2 Mpa
Powierzchnia rusztu 4,01 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 184,20 m2
Max nacisk osi na szyny 17,0 t
Masa parowozu próżnego 94,4 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 133,0 t
Siła pociągowa 8090 kG
Moc 1010 kM
Prędkość maksymalna 100 km/h
Tender 22D23
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 21,5 m3
Pojemność skrzyni węglowej 10,0 t
Masa tendra próżnego 22,6 t
Masa w stanie służbowym 54,1 t
Parowozownia Wolsztyn