Ok22
Parowóz osobowy Ok22
Parowóz serii Ok22 nr 31 pochodzi z 1929 roku. Wzorowany był na niemieckim parowozie serii P8-Ok1. Został skonstruowany w roku 1922. W latach 1923 do 1934 w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano łącznie 185 sztuk tego parowozu. Również tender typu 22D23 jest konstrukcją przedwojenną. Ok22-31 jest ostatnim jaki był czynny, parowozem tej serii jaki istnieje na PKP, posiada on numer fabryczny 238. Stacjonował przedtem w lokomotywowniach: Piotrków Tryb., Bydgoszcz, Częstochowa, a od roku 1987 znajduje się w Wolsztynie, gdzie trafił z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Parowóz ten o charakterystycznej, łatwej do odróżnienia sylwetce z wysoko osadzonym kotłem, osiąga prędkość 100 km/h przy nadprężności pary w kotle 12 Atmosfer.
Spis parowozów osobowych serii Ok22 stacjonujących w Wolsztynie
Oznaczenie | Producent | Nr. fabr./rok budowy | Miejsce postoju | Status | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Ok22-31 | PFLwP – Chrzanów | 238/1929 | Wolsztyn – parowozownia | Nieczynny | ex PKP Ok22-51, ex DRB 384536 właściciel: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie |
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ok22
Parowóz | Ok22 | |
---|---|---|
Układ osi | 2-3-0 | |
Średnica cylindra / skok tłoka | 575/630 mm | |
Średnica kół napędnych | 1750 mm | |
Rozstaw osi skrajnych | 15768 mm | |
Długość parowozu (ze zderzakami) | 18940 mm | |
Ciśnienie w kotle | 1,2 Mpa | |
Powierzchnia rusztu | 4,01 m2 | |
Powierzchnia ogrzewalna kotła | 184,20 m2 | |
Max nacisk osi na szyny | 17,0 t | |
Masa parowozu próżnego | 94,4 t | |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) | 133,0 t | |
Siła pociągowa | 8090 kG | |
Moc | 1010 kM | |
Prędkość maksymalna | 100 km/h | |
Tender | 22D23 | |
Średnica kół | 1000 mm | |
Pojemność skrzyni wodnej | 21,5 m3 | |
Pojemność skrzyni węglowej | 10,0 t | |
Masa tendra próżnego | 22,6 t | |
Masa w stanie służbowym | 54,1 t |