Ol49
Parowóz osobowy serii Ol49
Najwięcej stacjonujących w Wolsztynie parowozów należy do serii Ol49. Jest to polska konstrukcja parowozu osobowego z 1949 roku. Parowozy te zastąpiły wysłużone Ok1 i Ol12 na liniach drugorzędnych. Parowóz ten ma mały nacisk na oś, co spowodowało, że stał się niezastąpiony na liniach o kiepskiej nawierzchni. Tender też jest polskiej konstrukcji i nosi oznaczenie 25D49. Wadą tego parowozu jest natomiast mała średnica cylindrów, co powoduje, że maszyna ma małe przyśpieszenie i jest dość słaba, nie nadaje się do ciężkich pociągów pasażerskich. Tu w Wolsztynie jest jednak niezastąpiona. Ogółem w latach 1951-1954 w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie zbudowano łącznie 115 sztuk tych maszyn. W Wolsztynie codziennie przy prowadzeniu pociągów pasażerskich możemy zobaczyć parowozy o numerach 59 i 69. Parowozy Ol49-60 (nr fabr. 3171, r.bud. 1953) oraz Ol49-85 (nr fabr. 3130, r.bud. 1953) zostały sprowadzone z parowozowni w Choszcznie i ustawione na terenie skansenu jako pomniki techniki.
Spis parowozów osobowych serii Ol49 stacjonujących w Wolsztynie
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Ol49-7 |
Fablok – Chrzanów |
2609/1951 |
Wolsztyn – parowozownia |
Nieczynny |
|
Ol49-23 |
Fablok – Chrzanów |
2625/1952 |
Wolsztyn – parowozownia |
Nieczynny |
|
Ol49-59 |
Fablok – Chrzanów |
3170/1953 |
Wolsztyn |
Czynny |
|
Ol49-60 |
Fablok – Chrzanów |
3171/1953 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
|
Ol49-69 |
Fablok – Chrzanów |
3180/1953 |
Wolsztyn – parowozownia |
Czynny |
ex Ol49-99 |
Ol49-85 |
Fablok – Chrzanów |
3183/1953 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
|
Ol49-99 |
Fablok – Chrzanów |
3211/1954 |
Gniezno |
Nieczynny |
|
Ol49-111 |
Fablok – Chrzanów |
4073/1953 |
Leszno – lokomotywownia |
Nieczynny |
|
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ol49
Parowóz |
Ol49 |
Układ osi |
1-3-1 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
500/630 mm |
Średnica kół napędnych |
1750 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
17275 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
20675 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,6 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
3,70 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
162,90 m2 |
Max nacisk osi na szyny |
17,0 t |
Masa parowozu próżnego |
100,1 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
144,9 t |
Siła pociągowa |
9600 kG |
Moc |
1265 kM |
Prędkość maksymalna |
100 km/h |
Tender |
25D49 |
Średnica kół |
1000 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
25,0 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
12,0 t |
Masa tendra próżnego |
25,0 t |
Masa w stanie służbowym |
62,0 t |