Pm36

Parowóz pośpieszny serii Pm36

W roku 1936 Biuro konstrukcyjne Lokomotyw w Chrzanowie opracowało doświadczalną serię parowozu pośpiesznego do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych z prędkościami do 140 km/h o oznaczeniu Pm36. Zbudowano w roku 1937 dwa parowozy tej serii, jeden z nich Pm36-1 posiadał otulinę opływową i został wystawiony na wystawie technicznej w Paryżu, gdzie otrzymał złoty medal. Parowóz Pm36-2 jako jedyny przetrwał zawieruchę wojenną. Parowóz ten jest wyposażony w tender 32D36 z tzw. “kontrbudka” i łożyska toczne SKF. Parowóz posiada hamowane przednie 2 osie toczne i osie tendra, ma zamontowany szybkościomierz szwajcarskiej firmy Hasler-Bern. Kocioł jest wykonany ze stali St41K i posiada ciśnienie robocze 18 Atm. Parowóz Pm36-2 przed wojną jeździł tylko na jazdach próbnych, do ruchu planowego trafił po 1945 roku po naprawie kapitalnej przeprowadzonej w ZNTK Bydgoszcz w roku 1947. Parowóz służył następnie w Lokomotywowniach Toruń, Gdynia, Poznań i Ostrów Wlkp. Gdzie zakończył służbę. Ostatnią jazdę z pociągami planowymi parowóz wykonał w kwietniu 1965 roku, następnie po długim oczekiwaniu trafił do Muzeum Kolejnictwa (obecnie Stacja Muzeum) w Warszawie. W styczniu 1995 roku został wysłany do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile, gdzie poddano go odbudowie. W dniu 06.06.1995 został przekazany do Lokomotywowni Wolsztyn wzbogacając zbiór czynnych parowozów, gdzie do 2012 roku używany był do prowadzenia pociągów planowych oraz pociągów okolicznościowych.

Dane parowozu Pm36-2

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Pm36-2 PFLwP – Chrzanów 663/1937 Wolsztyn Nieczynny ex DRG 18 602
właściciel: Stacja Muzeum w Warszawie

Podstawowe dane techniczne parowozu serii Pm36

Parowóz Pm36
Układ osi 2-3-1
Średnica cylindra / skok tłoka 530/700 mm
Średnica kół napędnych 2000 mm
Rozstaw osi skrajnych 19820 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 23820 mm
Ciśnienie w kotle 1,8 Mpa
Powierzchnia rusztu 3,90 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 201,00 m2
Max nacisk osi na szyny 17,4 t
Masa parowozu próżnego 112,3 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 161,5 t
Siła pociągowa 10410 kG
Moc 1800 kM
Prędkość maksymalna 130 km/h
Tender 32D36
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 32,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 9,0 t
Masa tendra próżnego 26,5 t
Masa w stanie służbowym 67,5 t