Pm36
Parowóz pośpieszny serii Pm36
W roku 1936 Biuro konstrukcyjne Lokomotyw w Chrzanowie opracowało doświadczalną serię parowozu pośpiesznego do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych z prędkościami do 140 km/h o oznaczeniu Pm36. Zbudowano w roku 1937 dwa parowozy tej serii, jeden z nich Pm36-1 posiadał otulinę opływową i został wystawiony na wystawie technicznej w Paryżu, gdzie otrzymał złoty medal. Parowóz Pm36-2 jako jedyny przetrwał zawieruchę wojenną. Parowóz ten jest wyposażony w tender 32D36 z tzw. “kontrbudka” i łożyska toczne SKF. Parowóz posiada hamowane przednie 2 osie toczne i osie tendra, ma zamontowany szybkościomierz szwajcarskiej firmy Hasler-Bern. Kocioł jest wykonany ze stali St41K i posiada ciśnienie robocze 18 Atm. Parowóz Pm36-2 przed wojną jeździł tylko na jazdach próbnych, do ruchu planowego trafił po 1945 roku po naprawie kapitalnej przeprowadzonej w ZNTK Bydgoszcz w roku 1947. Parowóz służył następnie w Lokomotywowniach Toruń, Gdynia, Poznań i Ostrów Wlkp. Gdzie zakończył służbę. Ostatnią jazdę z pociągami planowymi parowóz wykonał w kwietniu 1965 roku, następnie po długim oczekiwaniu trafił do Muzeum Kolejnictwa (obecnie Stacja Muzeum) w Warszawie. W styczniu 1995 roku został wysłany do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Pile, gdzie poddano go odbudowie. W dniu 06.06.1995 został przekazany do Lokomotywowni Wolsztyn wzbogacając zbiór czynnych parowozów, gdzie do 2012 roku używany był do prowadzenia pociągów planowych oraz pociągów okolicznościowych.
Dane parowozu Pm36-2
Oznaczenie | Producent | Nr. fabr./rok budowy | Miejsce postoju | Status | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|
Pm36-2 | PFLwP – Chrzanów | 663/1937 | Wolsztyn | Nieczynny | ex DRG 18 602 właściciel: Stacja Muzeum w Warszawie |
Podstawowe dane techniczne parowozu serii Pm36
Parowóz | Pm36 |
---|---|
Układ osi | 2-3-1 |
Średnica cylindra / skok tłoka | 530/700 mm |
Średnica kół napędnych | 2000 mm |
Rozstaw osi skrajnych | 19820 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) | 23820 mm |
Ciśnienie w kotle | 1,8 Mpa |
Powierzchnia rusztu | 3,90 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła | 201,00 m2 |
Max nacisk osi na szyny | 17,4 t |
Masa parowozu próżnego | 112,3 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) | 161,5 t |
Siła pociągowa | 10410 kG |
Moc | 1800 kM |
Prędkość maksymalna | 130 km/h |
Tender | 32D36 |
Średnica kół | 1000 mm |
Pojemność skrzyni wodnej | 32,0 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej | 9,0 t |
Masa tendra próżnego | 26,5 t |
Masa w stanie służbowym | 67,5 t |