Podsumowanie roku 2022

Skończył się rok 2022. Nie był to łatwy rok dla wolsztyńskiej parowozowni, terminy dopuszczeń taboru są nieubłagane i od 3 listopada po usterce parowozu Ol49-69 zostaliśmy bez sprawnego parowozu. Niestety na chwilę obecną sprawne parowozy normalnotorowe w naszym kraju można liczyć w pojedynczych egzemplarzach. Na rzecz spółki Koleje Wielkopolskie naszym parowozem Ol49-69 i składem dwóch wagonów pasażerskich przejechaliśmy ponad 30 tysięcy pociągokilometrów, co jest jak na polskie warunki wynikiem niespotykanym. W sumie od początku istnienia Instytucji Kultury Parowozownia Wolsztyn dla wielkopolskiego przewoźnika nasze parowozy przejechały ponad 270 tysięcy kilometrów. Organizowaliśmy również przejazdy specjalne wagonami retro. Nasz tabor brał tez udział w nagraniach filmowych. Podejrzewany, że w obecnym tysiącleciu nasz parowóz Ol49-69 to lokomotywa z największym przebiegiem spośród wszystkich parowozów na Świecie. W przeciągu całego roku 2022 nasz parowóz Ol49-59 przebywał w zakładzie zewnętrznym w Wągrowcu, gdzie ma wykonywaną naprawę piątego poziomu utrzymania połączona z rewizją zewnętrzną kotła. Naprawa posuwa się do przodu my ze swej strony w miarę możliwości służymy pomocą i częściami zamiennymi niezbędnymi do wykonywania naprawy. Piątego października 2022 roku do Czech do Kolina po zakończeniu procedury przetargowej został przetransportowany parowóz Pt47-65, gdzie wykonywana jest rewizja wewnętrzna jego kotła, po powrocie do Wolsztyna, który planowany jest w pierwszych miesiącach 2023 lokomotywa zostanie przygotowana do jazd próbnych i oddana do ruchu. Trzeciego listopada 2022 awarii uległa lokomotywa Ol49-69 podjęliśmy decyzję, żeby zakwalifikować ją do naprawy głównej, do której w tym momencie jest przygotowywana, kocioł pozbawiony rur ogniowych oczekuje oględzin przez inspektora dozoru technicznego i rozpoczęcia na tej podstawie rewizji wewnętrznej. Pod koniec roku rozpoczęliśmy również przygotowywanie do oględzin inspektora TDT kotła parowozu Tr5-65, który planujemy w najbliższej przyszłości przywrócić do eksploatacji pod parą. Poza parowozami dysponujemy pięcioma w pełni sprawnymi wagonami dwuosiowymi retro, dwoma wagonami pasażerskimi typu 120A oraz wagonem socjalnym. Na terenie parowozowni również widać zmiany, kompleksowy remont przeszedł dach studni kopanej „grzybka” z którego pobierana jest woda do wieży wodnej, oraz jego podmurówka. Wymieniony został stary płot od ulicy Fabrycznej i od strony przejazdu kolejowego. Zbudowany został płot oddzielający teren parowozowni od torowiska, dzięki temu parowozownia nareszcie jest terenem zamkniętym i w pełni bezpiecznym dla zwiedzających. W grudniu ukończony został remont zegara dworcowego, który pierwotnie przez 50 lat wskazywał czas na szczycie wolsztyńskiego dworca. Po jego zdjęciu z dachu i przetransportowaniu na teren parowozowni podjęliśmy się naprawy, wymieniony został stary mechanizm chodu, który uległ wiele lat wcześniej awarii wymieniliśmy pęknięte szyby, po zakończeniu prac jest on zawieszony na tylnej ścianie parowozowni od strony ulicy Fabrycznej.

Parowozownia została doceniona w ubiegłym roku w prestiżowym konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku w Wielkopolsce “IZABELLA”, została laureatem nagrody głównej Grand Prix w kategorii „działalność promocyjna i popularyzatorska” za: „Przejazdy pasażerskie i retro z lokomotywą parową, na terenie Województwa Wielkopolskiego w Europejskim Roku Kolei 2021”. W uzasadnieniu jury konkursu: “za niekonwencjonalny, wspaniały projekt o ogromnym marketingowym oddziaływaniu społecznym w zakresie ochrony dziedzictwa technicznego”.W 2022 roku świętowaliśmy 115-lecie Parowozowni Wolsztyn i z tej okazji zorganizowaliśmy „majówkę pod parą”, która zaskoczyła nas dużą frekwencją. Oprócz corocznych wydarzeń, takich jak noc muzeów czy dzień dziecka, po raz pierwszy odbył się na naszym terenie Kiermasz Kolejowy i Dzień Kolejarza. Mimo ciężkiego roku dla turystyki po pandemii i braku najważniejszej imprezy – Parady Parowozów, z roku na rok obserwujemy coraz większą liczbę turystów indywidualnych i grupowych na terenie obiektu. Rok 2022 rozpoczęliśmy z pełniącym obowiązki dyrektora panem Wojciechem Marszałkiewiczem, z dniem 8 kwietnia skończył się okres jego powołania na to stanowisko. W wyniku przeprowadzonego postępowania konkursowego od dnia 6 października 2022 dyrektorem parowozowni został pan Waldemar Ligma.Smutną informację otrzymaliśmy 13 października, tego dnia zmarł w Poznaniu w wieku 72 lat wieloletni dyrektor, a wcześniej zastępca dyrektora Parowozowni Wolsztyn pan Wojciech Marszałkiewicz.

Przed nami rok 2023, mamy wiele planów i pomysłów na funkcjonowanie naszej parowozowni „pod parą” mamy nadzieje, że uda nam się je zrealizować, aby Wolsztyn z powrotem stał się polską stolicą parowozów i miejscem spotkań entuzjastów kolei parowej.

Parowozownia Wolsztyn