Pt47

Parowóz pospieszny serii Pt47

Parowóz serii Pt47-65 jest dumą wolsztyńskiego “zbioru” parowozów. Przeznaczony do prowadzenia pociągów pośpiesznych, ma cztery osie napędowe, moc 2000 KM i osiąga prędkość konstrukcyjną 110 km/h. Parowóz posiada tender 27D48, który mieści 27 m³ wody i wyposażony jest w automatyczny podajnik węgla systemu “stoker”. W dwóch polskich fabrykach lokomotyw HCP w Poznaniu i “Fabloku” w Chrzanowie zbudowano łącznie 180 sztuk tych maszyn. Konstrukcja parowozu była oparta na przedwojennym typie Pt31, lecz została zmodernizowana. Egzemplarz stacjonujący w Wolsztynie Pt47-65 ma numer fabryczny 2065. Zbudowany został w Chrzanowie w roku 1949. Pełnił poprzednio służbę w lokomotywowniach Ostrów Wlkp. i Poznań Osobowa. Większość tych maszyn została pocięta na złom w latach 80-tych. Zachowany egzemplarz prowadzi pociągi planowe osobowe i reprezentacyjno-wycieczkowe. Drugi znajdujący się egzemplarz tego typu o nr kolejowym 106 (nr fabr. 1304, r.bud. 1949) sprowadzono tu z lokomotywowni Choszczno.

Spis parowozów pospiesznych serii Pt47 stacjonujących w Wolsztynie

Oznaczenie Producent Nr. fabr./rok budowy Miejsce postoju Status Uwagi
Pt47-65 Fablok – Chrzanów 2065/1949 Wolsztyn Czynny
Pt47-106 HCP Poznań 1304/1949 Wolsztyn – stacja Nieczynny
Pt47-112 HCP Poznań 1310/1949 Wolsztyn – parowozownia Nieczynny

Podstawowe dane techniczne parowozów serii Pt47

Parowóz Pt47
Układ osi 1-4-1
Średnica cylindra / skok tłoka 630/700 mm
Średnica kół napędnych 1850 mm
Rozstaw osi skrajnych 20985 mm
Długość parowozu (ze zderzakami) 24255 mm
Ciśnienie w kotle 1,5 Mpa
Powierzchnia rusztu 4,50 m2
Powierzchnia ogrzewalna kotła 239,20 m2
Max nacisk osi na szyny 18,6 t
Masa parowozu próżnego 121,8 t
Masa w stanie służbowym (z tendrem) 182,1 t
Siła pociągowa 13500 kG
Moc 2000 kM
Prędkość maksymalna 110 km/h
Tender 27D48
Średnica kół 1000 mm
Pojemność skrzyni wodnej 27,0 m3
Pojemność skrzyni węglowej 10,0 t
Masa tendra próżnego 29,9 t
Masa w stanie służbowym 74,2 t
Parowozownia Wolsztyn