Tr5
Parowóz towarowy serii Tr5
Parowóz Tr5-65 trafił do Wolsztyna 3 maja 2002 roku z parowozowni w Jaworzynie Śląskiej. Wykorzystywany jest przede wszystkim do prowadzenia pociągów specjalnych. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein&Koppel i ma numer fabryczny 8961. Po Drugiej Wojnie Światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy te zakończyły pracę pod koniec lat 60 tak, a na PKP został tylko Tr5-65, który jest obecnie jedynym czynny egzemplarz tej serii w całej Europie! Po 22 letniej “odstawce” parowóz ten został odbudowany i od 27 czerwca 1994 roku stacjonował w Jaworzynie Śląskiej a obecnie w Wolsztynie.
Dane parowozu Tr5-65
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Tr5-65 |
Orenstein & Koppel |
8961/1921 |
Wolsztyn – parowozownia |
Nieczynny |
ex DRG 56.2 DRG 56 511 |
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Tr5
Parowóz |
Tr5 |
Układ osi |
1-4-0 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
600/660 mm |
Średnica kół napędnych |
1350 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
14935 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
18296 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,4 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
2,66 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
146,20 m2 |
Max nacisk osi na szyny |
16,2 t |
Masa parowozu próżnego |
90,3 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
120,1 t |
Siła pociągowa |
10950 kG |
Moc |
795 kM |
Prędkość maksymalna |
70 km/h |
Tender |
17C1 |
Średnica kół |
1000 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
16,5 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
7,0 t |
Masa tendra próżnego |
22,0 t |
Masa w stanie służbowym |
45,5 t |