Ty2
Parowozy towarowe serii Ty2/42
Niemiecka seria Ty2 była przeznaczona dla obsługi frontu wschodniego. Była to pierwsza w historii konstrukcja, gdzie wykorzystano produkcję seryjną i części znormalizowane. W latach 1942-45 zbudowano prawie 6 000 sztuk tych parowozów. Były one wyposażone w typowy, beczkowy tender uproszczonej konstrukcji typu 32D43 o pojemności skrzyni wodnej 32 m³, przy nadprężności pary w kotle 16 Atmosfer i małym nacisku na oś. Parowozy tej serii mogły osiągnąć prędkość do 80 km/h. Parowóz Ty2-406 jest jedynym parowozem tej serii, który znajduje się w Parowozowni Wolsztyn. Ma numer fabryczny 13821 i został wyprodukowany w firmie MBA w Sosnowcu w 1943 roku. Na kolejach niemieckich nosił oznaczenie 52 4770. Służył w parowozowniach w Jarocinie, Gnieźnie, a od kwietnia 1989 roku stacjonuje w Wolsztynie. W parowozowni Wolsztyn znajduje się też pokrewna konstrukcja parowozowa Ty42 o numerze 148. Budowana ona była w latach 1945-46 w polskich fabrykach lokomotyw z nie zmontowanych części parowozów Ty2 pozostawionych przez Niemców. Zmontowano ogółem 150 sztuk tych maszyn. Ty42-148 jest ostatnim z czterech egzemplarzy tej serii, jakie były użytkowane w Parowozowni Wolsztyn. Został zbudowany w roku 1946 w Chrzanowie w tamtejszej fabryce lokomotyw, był używany do prowadzenia lokalnych pociągów towarowych oraz przy pracy manewrowej. W parowozowni znajduje się też ustawiony jako pomnik parowóz Ty2-1298, który został tu sprowadzony z lokomotywowni w Choszcznie.
Spis parowozów towarowych serii Ty2/42 stacjonujących w Wolsztynie
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Ty2-406 |
Orenstein & Koppel |
13821/1943 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
ex DRG 52 4770 |
Ty2-1086 |
Orenstein & Koppel |
14327/1944 |
Leszno – lokomotywownia |
Nieczynny |
grzejka w lokomotywowni w Lesznie |
Ty2-1298 |
Jung |
11297/1944 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
ex DRG 52 3286 |
Ty42-148 |
Fablok – Chrzanów |
1647/1946 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
ex DRG 52 4051 |
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty2/42
Parowóz |
Ty2/42 |
Układ osi |
1-5-0 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
600/660 mm |
Średnica kół napędnych |
1400 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
19550 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
23430 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,6 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
3,90 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
177,60 m2 |
Max nacisk osi na szyny |
15,5 t |
Masa parowozu próżnego |
99,2 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
146,9 t |
Siła pociągowa |
15760 kG |
Moc |
1075 kM |
Prędkość maksymalna |
80 km/h |
Tender |
30D42/32D43 |
Średnica kół |
930 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
32,0/30,0 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
8,0/10,0 t |
Masa tendra próżnego |
23,1/20,0 t |
Masa w stanie służbowym |
61,1/62,0 t |