Ty3
Parowozy towarowe serii Ty3/43
Parowóz wojenny serii Ty3. Była to na PKP nieliczna seria obejmująca tylko 3 szt. zachowanej po II wojnie światowej niemieckiej serii BR 42. Rozwinięciem tej serii była seria Ty43, parowozów identycznych, lecz zmontowanych już po wojnie z części pozostawianych przez Niemców. Dlatego też nieliczne trzy egzemplarze parowozu Ty3 otrzymały przenumerowanie na serię Ty43 i nr: 126, 127 i 129. Znajdujący się w Parowozowni w Wolsztynie parowóz Ty3-2, nosił oznaczenie Ty43-126. Dopiero gdy w marcu 1990 roku został przydzielony do tutejszej parowozowni otrzymał swój pierwotny numer Ty3-2. Parowóz ten został zbudowany w Fabryce Schichau – w Elblągu w 1944 roku i posiada nr fabryczny 4448. Przed przejęciem przez PKP nosił na DR oznaczenie 42 1427. Stacjonował w lokomotywowniach: Bydgoszcz, Piła, Poznań Franowo, Sędziszów, Gniezno. Obecnie jest jednym z trzech zachowanych parowozów tej serii w Europie, prowadząc niegdyś pociągi planowe towarowe oraz turystyczne. Seria Ty43 należy do tzw. niemieckich parowozów wojennych, które jak w przypadku parowozów Ty42 zostały zmontowane w Polsce po II wojnie światowej z części pozostawionych w polskich fabrykach lokomotyw. Ogółem w Chrzanowie i Poznaniu zmontowano 126 sztuk tych parowozów. Był to parowóz towarowy o nacisku 18 ton na oś, przeznaczony do ruchu na liniach o kiepskiej nawierzchni. Posiadał nadprężność pary w kotle 16At, 5 wiązanych osi napędnych i mógł jeździć z szybkością 80 km/h. Posiadany przez Parowozownię w Wolsztynie parowóz Ty43-123 został zbudowany w 1949 roku w Fabryce Lokomotyw w Poznaniu. Otrzymał numer fabryczny 1354. Służbę swoją rozpoczął w Zbąszynku, następnie pracował w Lokomotywowniach: Zielona Góra, Chełm, Gniezno, a od sierpnia 1989 roku znajduje się w Wolsztynie, gdzie wykorzystywany był przede wszystkim przy pociągach turystycznych. W parowozowni znajduje się też ustawiony w charakterze pomnika parowóz Ty43-92, wyprodukowany w 1948 w HCP Poznań (nr fabr. 1323).
Spis parowozów towarowych serii Ty3/43 stacjonujących w Wolsztynie
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Ty3-2 |
Schichau – Elbing |
4448/1944 |
Gniezno |
Nieczynny |
ex DRG 42 1427, ex PKP Ty43-126 |
Ty43-92 |
HCP Poznań |
1273/1948 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
|
Ty43-123 |
HCP Poznań |
1354/1949 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
|
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty3/43
Parowóz |
Ty3/43 |
Układ osi |
1-5-0 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
630/660 mm |
Średnica kół napędnych |
1400 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
19000 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
23000 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,6 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
4,70 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
199,54 m2 |
Max nacisk osi na szyny |
17,1 t |
Masa parowozu próżnego |
106,7 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
158,0 t |
Siła pociągowa |
18130 kG |
Moc |
1170 kM |
Prędkość maksymalna |
80 km/h |
Tender |
30D43 |
Średnica kół |
930 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
30,0 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
10,0 t |
Masa tendra próżnego |
20,8 t |
Masa w stanie służbowym |
60,8 t |