Ty45
Parowóz towarowy serii Ty45
Parowóz serii Ty45 jest parowozem polskiej konstrukcji, opartej na przedwojennych polskich planach maszyn typu Ty37. Budowano je w latach 1946-1951. Stacjonujący w Wolsztynie parowóz Ty45-379 jest ostatnim jaki był czynny z tej serii. Zbudowany został w 1949 roku w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Ma numer fabryczny 1388. Wyposażony jest w tender 32D47, ze skonstruowanym w latach 40-tych automatycznym podajnikiem węgla tzw. “stokerem”. Osiągał prędkość 75 km/h i dzięki temu przydatny był w ruchu towarowym, jak i pasażerskim. Od 1990 roku znajduje się w Wolsztynie gdzie prowadził towarowe pociągi planowe na liniach lokalnych.
Dane parowozu Ty45-379
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Ty45-379 |
HCP Poznań |
1388/1949 |
Wolsztyn – parowozownia |
Nieczynny |
|
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty45
Parowóz |
Ty45 |
Układ osi |
1-5-0 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
630/700 mm |
Średnica kół napędnych |
1450 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
18700 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
22380 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,6 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
4,55 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
196,85 m2 |
Max nacisk osi na szyny |
17,0 t |
Masa parowozu próżnego |
111,6 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
163,1 t |
Siła pociągowa |
18440 kG |
Moc |
1295 kM |
Prędkość maksymalna |
75 km/h |
Tender |
32D47 |
Średnica kół |
960 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
32,0 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
12,0 t |
Masa tendra próżnego |
21,6 t |
Masa w stanie służbowym |
65,6 t |