Ty5
Parowóz towarowy serii Ty5
Znormalizowany parowóz towarowy serii BR 50 był budowany w latach 1939-44. Ogółem zbudowano we wszystkich fabrykach (także na terenach okupowanych) 3147 sztuk. Parowozy te były budowane na terenie Polski w zakładach HCP w Poznaniu (72 szt.) oraz w Ostrowcu Świętokrzyskim. Był to parowóz o bardzo małym nacisku na oś – 15t, co powodowało, że mógł być używany na liniach o słabej nawierzchni. Prowadził po torze poziomym pociągi o masie do 2500 ton z prędkością 40 km/h lub pociągi osobowe o masie do 680 ton z prędkością 80 km/h. Nadprężność pary w kotle wynosiła 16 atmosfer. Parowóz mógł przechodzić łuki o promieniu 140 m. Po wojnie na PKP trafiły 52 sztuki tego typu. Pracowały przede wszystkim na terenie ZDOKP, pod koniec służby w latach 70-tych wszystkie stacjonowały w Poznaniu. Parowóz Ty5-10 został zbudowany w Zakładach Schichau-Elbing (Zamech-Elbląg) w roku 1940 z numerem fabrycznym 3413. Na kolejach niemieckich nosił oznaczenie 50 451. Po wojnie trafił do Szczecina, a następnie od 1947 roku stacjonował w Poznaniu. Został wycofany z eksploatacji pod koniec lat 70-tych. W roku 1994 został odbudowany w MD Ostrów i trafił jako zimny eksponat do tutejszej parowozowni.
Dane parowozu Ty5-10
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Ty5-10 |
Schichau – Elbing |
3413/1940 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
ex DRG 50 451 |
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty5
Parowóz |
Ty5 |
Układ osi |
1-5-0 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
600/660 mm |
Średnica kół napędnych |
1400 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
18890 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
22940 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,6 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
3,90 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
177,60 m2 |
Max nacisk osi na szyny |
15,5 t |
Masa parowozu próżnego |
104,3 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
140,4 t |
Siła pociągowa |
15670 kG |
Moc |
1065 kM |
Prędkość maksymalna |
80 km/h |
Tender |
26D5 |
Średnica kół |
1000 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
26,0 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
8,0 t |
Masa tendra próżnego |
25,5 t |
Masa w stanie służbowym |
59,5 t |