Ty51
Parowóz towarowy serii Ty51
Konstrukcja najcięższego parowozu polskiej konstrukcji Ty51 została oparta na modelu parowozu Ty-246 dostarczonego przez USA w ramach dostaw UNNRA dla PKP tuż po II wojnie światowej. Była to zarazem jedna z ostatnich konstrukcji parowozowych w Polsce. Jest to ciężki parowóz towarowy, wyposażony w najnowocześniejsze osiągnięcia techniki parowozowej, jak: suwaki Trofimowa, automatyczny podajnik węgla systemu “stocker”, nowy tender typu 27D51, a także wielotonową syrenę parową. W latach 1953-57 zbudowano łącznie 242 maszyny tego typu. Zostały wycofane z ruchu na liniach magistralnych pod koniec lat 70-tych w związku z postępującą elektryfikacją szlaków kolejowych. Na liniach drugorzędnych nie mógł być stosowany z uwagi na kiepską nawierzchnię i duży nacisk na oś ponad 21 ton. Ty51-223 został zbudowany w zakładach Cegielskiego w 1957 roku. Ma numer fabryczny 1532. Do 1988 roku stacjonował w Rzepinie, przeciągając składy towarowe do Frankfurtu nad Odrą. Od 1989 roku znajduje się w Wolsztynie. Bliźniaczy, pochodzący z lokomotywowni Choszczno parowóz o nr 183 (nr fabr. 2475, r.bud. 1956). przez pewien czas pełnił rolę zimnego eksponatu na terenie stacji Wolsztyn. W 2015 roku trafił do Poznania, gdzie po odmalowaniu ustawiony został jako pomnik przy stadionie Inea na ul. Bułgarskiej.
Spis parowozów towarowych serii Ty51 stacjonujących w Wolsztynie
Oznaczenie |
Producent |
Nr. fabr./rok budowy |
Miejsce postoju |
Status |
Uwagi |
Ty51-183 |
HCP Poznań |
2475/1956 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
|
Ty51-223 |
HCP Poznań |
1532/1957 |
Wolsztyn – stacja |
Nieczynny |
|
Podstawowe dane techniczne parowozów serii Ty51
Parowóz |
Ty51 |
Układ osi |
1-5-0 |
Średnica cylindra / skok tłoka |
630/700 mm |
Średnica kół napędnych |
1450 mm |
Rozstaw osi skrajnych |
19660 mm |
Długość parowozu (ze zderzakami) |
23025 mm |
Ciśnienie w kotle |
1,6 Mpa |
Powierzchnia rusztu |
6,30 m2 |
Powierzchnia ogrzewalna kotła |
242,00 m2 |
Max nacisk osi na szyny |
20,6 t |
Masa parowozu próżnego |
131,7 t |
Masa w stanie służbowym (z tendrem) |
188,9 t |
Siła pociągowa |
21070 kG |
Moc |
2160 kM |
Prędkość maksymalna |
80 km/h |
Tender |
27D51 |
Średnica kół |
1000 mm |
Pojemność skrzyni wodnej |
27,0 m3 |
Pojemność skrzyni węglowej |
20,5 t |
Masa tendra próżnego |
31,5 t |
Masa w stanie służbowym |
79,0 t |