DLA ZWIEDZAJĄCYCH   O NAS   PARADA PAROWOZÓW   DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI   ROZKŁAD JAZDY  KONTAKT
NOCLEGI     FUNDUSZ ODBUDOWY WOLSZTYŃSKICH PAROWOZÓW    NASZE PAROWOZY

Sala muzealna

Historia zbiorów

Idea gromadzenia zbiorów zrodziła się około roku 1990, gdy zaczęto zamykać dla obsługi ruchu pasażerskiego okoliczne linie kolejowe w kierunku Sulechowa i Nowej Soli. Z likwidowanych pomieszczeń stacyjnych drezynami zwożono do Wolsztyna wyposażenie tych obiektów i, aby nie trafiło na złom, postanowiono zgromadzić je w parowozowni.

Pierwsze pozyskane eksponaty postanowiono zebrać w jednym pomieszczeniu i udostępnić coraz liczniej odwiedzającym parowozownię gościom i miłośnikom kolei. Przy pomocy władz ówczesnej Zachodniej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Poznaniu, przystosowano na ten cel pomieszczenia znajdujące się po drugiej stronie torów, w dawnym budynku kolejowej straży pożarnej. Na cel ten przeznaczono pieniądze i wpływy ze sprzedaży biletów wstępu oraz uruchamianych pociągów „retro”. Zaadaptowano wówczas całą górną kondygnację budynku (istnieje do dziś – mieści się w nim stacja kontroli pojazdów), gdzie wyeksponowano skromne jeszcze wtedy zbiory i makietę kolejową w skali TT.

Po kilku latach, w związku ze zmniejszającą się liczbą pracowników parowozowni, na cele muzealne postanowiono przeznaczyć wolną powierzchnię szatni i umywalni w budynku ówczesnej noclegowni. Pomieszczenie przebudowano, postawiono ścianki działowe i urządzono najpierw jedną, a w miarę przybywania eksponatów, druga salę wystawową. Początkowo zbiory eksponowano w sposób dość chaotyczny, później usystematyzowano, pokazując praktycznie cały przekrój historii kolei w tym regionie.

Sala muzealna

Parowozownia WolsztynParowozownia WolsztynParowozownia Wolsztyn
Parowozownia WolsztynParowozownia Wolsztyn
Parowozownia Wolsztyn Parowozownia Wolsztyn

W sali muzealnej zobaczyć można eksponaty służby ruchowo – handlowej (wyposażenie biura zawiadowcy i kasy biletowej), służby trakcji (wyposażenia parowozowni, elementy wyposażenia parowozów, dokumenty, stemple biur parowozowni), urządzenia łączności (łącznice, telefony), służby drogowej (urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego – wyposażenia przejazdów kolejowych, nastawni, układów szyn, lamp, wskaźników, itp.). Wele eksponatów zostało pozyskanych ze zbiorów prywatnych oraz darowizn emerytowanych pracowników kolejowych.

Do najciekawszych eksponatów należą:

  1. Oryginalny plan rozbudowy parowozowni – hali postojowej z 4 stanowiskowej na 8 stanowiskową – zatwierdzony w roku 1909 przez Królewską Pruską Dyrekcję Kolei Państwowej

  2. Oryginalna pocztówka francuska z roku 1937 – wydana z okazji wystawy światowej przedstawiająca nagrodzony Grand Prix polski parowóz Pm36-1

  3. Szybkościomierze stosowane na parowozach – różnych producentów i typów budowy

  4. Zbiór torowych latarni sygnałowych

  5. Zbiór stempli z zamkniętych stacji kolejowych na liniach wokół Wolsztyna

  6. Zbiór pruskich dokumentów kolejowych, takich jak telegramy służbowe, dokumentacje biur wagonowych, wykazy wagonów datowane od roku 1887

Diorama

Parowozownia Wolsztyn  Parowozownia Wolsztyn
Parowozownia WolsztynParowozownia Wolsztyn

W jednym z pomieszczeń wystawy znajduje się diorama o długości ok. 2,70m przedstawiająca fragment stacji Wolsztyn obejmujący parowozownię i przyległy układ torów. Makietę wykonano w skali HO (1:87) co oznacza, że każdy element w naturze pomniejszono 87 razy na makiecie. Należy dodać, że aby odwzorować w tej skali całą wolsztyńską stację, potrzeba by było powierzchni o długości około 14m!

Diorama pokazuje stan parowozowni z roku około 1920, a więc po odzyskaniu przez Polskę niepodległości – układ torowy oraz wygląd niektórych urządzeń i budynków różni się więc od tego, jaki zobaczymy obecnie.

Do wykonania dioramy użyto wielu najlepszych komponentów modelarskich i elementów naturalnych, np. naturalny węgiel, przesiany piasek, żużel z popielnika parowozu. Zieleń wykonano z odpowiednio preparowanych traw i krzewów zebranych na łące lub w lesie. Sam obiekt – wówczas hali 4-stanowiskowej – wykonano z tworzywa i metalu. Posiada on, odwzorowane w skali, oryginalne wyposażenie – podświetlane piece ogrzewcze, palenisko kowalskie, kanały naprawcze i wyposażenie warsztatu. Z równym pietyzmem wykonano miniaturę znajdującej się w parowozowni, charakterystycznej wieży wodnej patentu Otto Lintze – z metalu odwzorowano działający wodowskaz oraz umiejscowiony na szczycie dachu wiatromierz z wytłoczoną datą budowy obiektu, rokiem 1907. Układ torowy umożliwia poruszanie się modeli po terenie stacji, rozjazdy są ruchome, z obrotowymi podświetlanymi latarniami zwrotnicowymi. Na makiecie odwzorowano również obrotnicę pruskiej, ujednoliconej konstrukcji o średnicy 16m z 1901 roku, podczas gdy obecnie zobaczymy tu obrotnicę o średnicy 20m. Zgodnie z historią, odwzorowana na makiecie hala parowozowni ma tylko 4 stanowiska (a nie 8, jak obecnie), nie ma tu też budynku dawnej noclegowni, który postawiono dopiero w roku 1956. Na makiecie “pracują” 3 parowozy oraz wagony towarowe i osobowe z epoki międzywojennej.

Diorama ulega stałej rozbudowie i ulepszaniu – obecnie trwa rozbudowa torów, które umożliwią przejazd i prezentację składów modeli wzdłuż całej ściany muzeum. Zainstalowano też system prezentacji multimedialnej, który prezentuje na makiecie jej poszczególne obiekty- podświetlając je w synchronizacji z filmem i udźwiękowioną wielokanałowo prezentacją.

Należy dodać, że makieta była prezentowana na wielu wystawach. W 2000 roku uzyskała tytuł Polski Model Roku na Mistrzostwach Polski w modelarstwie kolejowym, które odbyły się w Poznaniu. Rok później prezentowana była podczas kolejowych targów Trako w Gdyni. Reprezentując Polski Związek Modelarzy Kolejowych trafiła też na międzynarodowe targi Modell & Hobby do Lipska (opis makiety wraz z profesjonalnie wykonanymi zdjęciami z wystawy w Lipsku zamieścił na swoich łamach największy miesięcznik dla miłośników kolei Eisehnbahn Jornall – nr 4/2004).

Zbiór modeli kolejowych

Parowozownia Wolsztyn

Uzupełnieniem dioramy jest zbiór modeli kolejowych eksponowanych w gablotach, np. zbiór modeli wagonów towarowych różnych konstrukcji i producentów, które były eksploatowane na ziemiach polskich od roku 1900 do lat obecnych. Kolekcja ta stale się powiększa.


GODZINY OTWARCIA

 ZWIEDZAĆ MOŻNA NAS CODZIENNIE
 INDYWIDUALNIE I GRUPOWO
 W GODZINACH 7:00 DO 18:00*
OSTATNIE WEJŚCIE O GODZ. 17:00
 
 
 

CENNIK

 


  15 zł BILET NORMALNY

  10 zł BILET ULGOWY
   UCZNIOWIE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, PONADPODSTAOWYWCH, EMERYCI, RENCIŚCI, STUDENCI

   DZIECI DO 7 ROKU ŻYCIA - WSTĘP BEZPŁATNY
     PEŁEN CENNIK [WIĘCEJ]
 

PRZEWODNIK

 
ZWIEDZANIE Z PRZEWODNIKIEM
  TYLKO DLA GRUP ZORGANIZOWANYCH (10-50 OSÓB)
 
WYMAGANA JEST WCZEŚNIEJSZA REZERWACJA
  SZCZEGÓŁY ZWIEDZANIA Z PRZEWODNIKIEM [WIĘCEJ]

  
WIĘCEJ DLA ZWIEDZAJĄCYCH
PARADA
PAROWOZÓW
2024
WIĘCEJ O PARADZIE PAROWOZÓW
  HISTORIA  


  TABOR  


  ZAPLECZE TECHNICZNE  


  SALA MUZEALNA  


  USŁUGI  


  ROZKŁAD JAZDY  


  OFERTA EDUKACYJNA  


Wolsztyńska parowozownia jest jedyną w Europie, a prawdopodobnie nawet i na świecie, czynną lokomotywownią, z której niemal codziennie parowozy wydawane są do prowadzenia planowych pociągów pasażerskich. Jest to również jedyne takie miejsce, gdzie obejrzeć można funkcjonujące niezmiennie warsztaty, maszyny i urządzenia oraz inne obiekty zaplecza technicznego służące utrzymaniu i naprawie parowozów. Nie jest to skansen ani muzeum utworzone dla prezentacji parowozów i ich zaplecza, ale czynna od ponad 100 lat prawdziwa parowozownia.”




  RODO  

  NEWSLETTER  




   

Parowozownia Wolsztyn Instytucja Kultury Województwa Wielkopolskiego
Organizatorzy: Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Miasto Wolsztyn, Powiat Wolsztyński.
Współorganizator: PKP CARGO S.A.

        

stat4u
Parowozowania Wolsztyn - www.parowozowniawolsztyn.pl 2010 - 2024.
"Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia" .